V projektu ReMOBIL so 25. in 26. aprila v Kranju organizirali usposabljanje za ocenjevalce evropskega omrežja kolesarskih poti EuroVelo. Usposabljanje je uspešno zaključilo 12 udeležencev in s tem pridobilo naziv uradnega ocenjevalca kolesarskih poti po kriterijih Evropske kolesarske zveze (European Cyclists’ Federation – ECF). Usposabljanje je Slovenijo pripeljalo na tretje mesto po številu certificiranih inšpektorjev poti EuroVelo!
Udeleženci so se s teoretičnim in praktičnim delom na terenu naučili celovito oceniti kakovost kolesarskih poti po merilih evropskega certifikacijskega standarda (ECS). Gre za uspešen način raziskovanja poti, ki vključuje zbiranje podatkov o infrastrukturi, storitvah in komunikacijah s pomočjo namenske aplikacije. Podatki pomagajo deležnikom razumeti razvojne potrebe, omogočajo načrtovati nadaljnje naložbe v kolesarsko infrastrukturo, kolesarkam in kolesarjem pa so vir mnogih koristnih namigov pri kolesarskih podvigih.
Usposabljanje sta izvedli predstavnici Evropske kolesarske zveze, udeležili pa smo se ga predstavniki šestih regionalnih razvojnih agencij. Poleg RRA Gorenjske – BSC Kranj še iz Regionalne razvojne agencije za Koroško, Regionalnega razvojnega centra Koper, Regionalne razvojne agencije Podravje – Maribor, Posoškega razvojnega centra in Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije ter nekateri zunanji sodelavci, med njimi tudi predstavnik društva REKREATUR. Pridobljeno znanje bo omogočalo kakovosten in enoten pregled kolesarskih povezav – tistih, ki so vključene v omrežje daljinskih kolesarskih poti EuroVelo, in ostalih v Sloveniji, pripravo priporočil za nadgradnjo poti ter izboljšanje kolesarske izkušnje za vse nas.
Kaj je EUROVELO
EuroVelo je evropsko omrežje 17 daljinskih kolesarskih povezav, ki nastaja pod okriljem Evropske kolesarske zveze. Skupna dolžina povezav je več kot 92.000 kilometrov, od tega jih je dobrih 60.000 kilometrov urejenih za kolesarje, ostale so v razvoju. Po Sloveniji potekajo tri povezave EuroVelo, označene s številkami 8 in 13, ki sta že v celoti označeni, ter 9, ki je v razvoju.
EuroVelo 8, imenovana Sredozemska pot, je 7.560 kilometrov dolga daljinska kolesarska pot, ki poteka od Cadiza v Španiji do Aten v Grčiji, nato pa se nadaljuje do Izmirja v Turčiji in na otok Ciper. Pot večinoma poteka ob sredozemski obali ali v njeni bližini, in prečka 12 držav: Španijo, Francijo, Monako, Italijo, Slovenijo, Hrvaško, Bosno in Hercegovino, Črno goro, Albanijo, Grčijo, Turčijo in Ciper. Slovenski del poti EuroVelo 8 poteka po Parenzani.
EuroVelo 13 (Iron Curtain Trail) je kolesarska pot, ki poteka vzdolž nekdanje »železne zavese«, sega čez 20 držav, v skupni dolžini 9.000 km, od Barentsovega do Črnega morja. V Sloveniji poteka ob meji z Madžarsko.
EuroVelo 9, imenovana Jantarna pot, bo po dokončanju povezovala obalo Baltskega morja z Jadranskim. Trasa meri 2.050 kilometrov in poteka po Poljski, Češki, v Avstriji, Sloveniji, Italiji in na Hrvaškem. Načrtovano je, da se v Sloveniji začne na avstrijsko-slovenski meji, ter poteka skozi Maribor, Celje, Ljubljano in proti Primorski.
Kaj je ECS?
Je edinstvena in celovita metodologija za ocenjevanje kakovosti EuroVelo in drugih kolesarskih poti. To je prilagodljivo orodje, ki se uporablja na evropski ravni ter ustreza različnim kontekstom in stopnjam razvoja:
– načrtovanje – minimalne zahteve za razvoj kakovostne kolesarske poti;
– ocenjevanje kakovosti obstoječih kolesarskih poti in načrtovanje izboljšav;
– komunikacijsko orodje za potrditev visoke kakovosti poti EuroVelo z oznako EuroVelo Certification, ki temelji na metodologiji ECS
Prednosti in posebnosti ECS
– Metodologija ECS temelji na fizični raziskavi terena s kolesom in je osredotočena na perspektivo uporabnika.
– je jasna metodologija, ki jo je enostavno prilagoditi posebnim potrebam deležnikom, ki so jo naročili. Lahko je osredotočena na določene vidike kolesarske poti, kot so lokacija znakov, stopnja prometa itd., ali pa z njo opravimo splošnejšo oceno stanja poti.
– Sistem ECS je bil razvit na evropski ravni, kar omogoča primerjavo kakovosti poti z drugimi državami/regijami itd. in zagotavlja velik potencialni doseg za evropske uporabnike.
– Možnost vzajemnega prenosa prihodnjega razvoja in izboljšav metodologije na evropski ravni (zmanjšanje stroškov inovacij) prek evropskih projektov, partnerstev itd.
– Certifikat EuroVelo je na voljo za odseke EuroVelo oz. druge poti z najmanj 300 km dolžine
– Promocijsko orodje
– Dobra spodbuda za kolesarske turiste
Glavni cilji ECS
– izboljšanje kakovosti vseh kolesarskih poti,
– podrobna podatkovna zbirka GIS o parametrih poti,
– opredeljene kritične težave,
– prožnost pri osredotočanju na različne skupine uporabnikov,
– motivacija nosilcev odločanja za naložbe v rešitve kakovosti kolesarskih poti,
– ugotovitve so povzete v poročilu o vrednotenju poti in akcijskem načrtu,
– zagotavljanje oznake kakovosti za odseke poti EuroVelo
Kdo lahko uporablja sistem ECS?
ECS vsako leto organizira usposabljanja za posameznike, ki lahko postanejo inšpektorji poti EuroVelo. Inšpektorji poti EuroVelo so upravičeni do uporabe metodologije ECS, kar pomeni, da lahko z aplikacijo ECS pregledujejo kolesarske poti, dostopajo do podatkov iz raziskav in jih uporabljajo za izdelavo vizualizacij, grafov, poročil o oceni poti, akcijskih načrtov itd.
Od inšpektorjev poti EuroVelo lahko tudi najrazličnejše interesne skupine pridobijo ustrezne informacije o stanju in načrtovanju kolesarske infrastrukturea. Sem spadajo:
– upravljavci kolesarskih poti (EuroVelo ali drugih kolesarskih poti)
– infrastrukturni organi
– upravljavci projektov, ki jih financira EU
– nacionalni koordinacijski centri EuroVelo
– in drugi
Seznama aktualnih inšpektorjev EuroVelo tako v EU kot tudi v Sloveniji za poti, ki jih lahko kontaktirate za delo na raziskavi, sta: eurovelo-route-inspectors in SLO eurovelo-route-inspectors. Slovenija je tretja država z največ inšpektorji na poteh EuroVelo (17), takoj za Belgijo (19, vključno z osebjem ECF) in Madžarsko (18). S tremi potmi EuroVelo, ki prečkajo državo, in dediščino Velo-mesta Ljubljana leta 2022 se kolesarskemu turizmu v Sloveniji odpirajo še večje možnosti razvoja!
Trenutno je več kot 160 posodobljenih inšpektorjev za poti EuroVelo od skupno 255 inšpektorjev, ki so bili usposobljeni od izdaje prve različice metodologije v letih 2014-2015.